Jumat, 29 Oktober 2010

Sekilas tentang Akuaponik

Apa yang sia faham dengan konsep Sistem Akuaponik ni adalah menanam tumbuhan bersaiz kecil tanpa menggunakan dan baja kimia. Sisa kumbahan ikan atau tahi ikan di dalam air kolah dikitar semula dan segala bahan kumbahan larut akan diserap oleh tumbuhan melalui akar.
Air kolam yang dipenuhi tahi ikan mengandungi bahan amonia yang tinggi (juga dipanggil larutan nitrat) dan bakteria. Kandungan amonia yang tinggi dan berasid ini boleh menyebabkan ikan sukar untuk bernafas dan boleh membuat ikan tu mati keracunan.
Dengan adanya sistem akuaponik, air kolam berasid tinggi (beramonia dan nitrat tinggi) akan ditukarkan kepada air yang kurang berasid sebab tumbuhan yang diletakkan dalam bekas plastik yang diisi dengan batu akan meyerap nitrat sebagai makanan utama (nitrat ditukar kepada nitrit). Air kolam ini juga berfungsi seperti cecair baja untuk tumbuhan.
Air bernitrat ditukar kepada air nitrit yang lebih stabil dan sesuai dengan persekitaran air untuk ikan hidup dan berenang dengan gembira. Dalam masa yang sama, bakteria jahat beramonia juga akan ditukar kepada bakteria baik yang berkawan dengan ikan2 tilapia ni.

situs referensi bagi yang ingin belajar : http://backyardaquaponics.com/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Posting Acak

Related Posts with Thumbnails